Salvator Mundi Tablosu (Leonardo da Vinci)
Leonardo da Vinci’nin Milano ve Cenova’nın fethinden hemen sonra Fransa Kralı XII. Louis ve eşi Brittany’li Anne için Salvator Mundi’nin arzusuyla yaptığı Salvator Mundi adlı yağlı boya tablosunda, Dünyanın Kurtarıcısı olarak İsa’nın Rönesans dönemi yarım gövdesi tasvir edilmektedir. Leonardo, resminde İsa’yı Yuhanna incilinde (4:14) ‘Baba’nın Oğlunu Dünyanın Kurtarıcısı olarak gönderdiği’ şekliyle sunmaktadır. Salvator Mundi’de İsa, kumral buklelerle hafifçe sakallı, sol elinde kristal bir küre tutan ve sağ eliyle kutsama hareketi yapar şekilde izleyiciye sabit bir şekilde bakmaktadır.
Salvator Mundi’nin kaybolduğu ya da yok edildiği sanılıyordu ki Leonardo’nun takipçilerinden Bernardino Luini’nin eseri olarak Sir Charles Robinson tarafından 1763’te satın alındıktan sonra 1900’e kadar eserden bir haber alınamamıştı. 1958’de İngiltere’de dünyanın en büyük sanat, mücevher ve koleksiyon aracılarından Sotheby’s’e götürüldüğünde bir müzayedede 45 £ karşılığında satılmıştı. Leonardo’nun hayatta kalan birçok eseri gibi, resim 2000’lerin başında yeniden ortaya çıktığında pek iyi durumda değildi.Kapsamlı bir restorasyon geçirdikten sonra Rönesans sanatı üzerine, resmin Leonardo’ya atfedilmesini sorgulayan bazı saygın uzmanların muhalefetine rağmen Leonardo da Vinci‘nin olduğu iddiasıyla Kasım 2017’de New York‘taki Christie’s müzayedesinde Suudi prens Muhammed Bin Selman adına 450 milyon dolara alınmıştır.
Sanat alimleri, resimdeki cam kürenin dünyayı simgelediği konusunda hemfikir olmakla birlikte kürenin ışığı gerçek bir cam kürenin yapacağı şekilde kırmadığından hareketle bazı eleştirmenler eserin optik üzerinde de çalışan Vinci’nin elinden çıkmadığına kanıt olarak göstermektedir. Bununla birlikte bu durumu Leonardo da Vinci‘nin bir İsa portresini bozmak istemediğinden hareketle optiğin doğal yasalarını göz ardı ettiği şeklinde yorumlayanlar da olmuştur. Bin Selman, tabloyu, 2019’da Leonardo da Vinci’ye ayrılan büyük sergi için Louvre’a ödünç vermek istediğinde Mona Lisa tablosunun yanında sergilenmesini şart koşmuş böylelikle tartışma konusu olan tablonun yüzde yüz da Vinci’ye ait olduğunu göstermek istemiştir. 3 ay boyunca Louvre Müzesi‘de sanat eserlerinin analiz edildiği C2RMF adlı laboratuvarında kalan tablo incelendiğinde Leonardo’nun Salvator Mundi tablosuna sadece katkıda bulunduğu ancak eserin Vinci’nin atölyesinde çalışan sanatçılar tarafından resmedildiği sonucuna varılmıştır. Bunun üzerine bizzat Fransa Cumhurbaşkanı Emmanuel Macron Bin Selman’ın talebini geri çevirmiştir.
Leonardo Da Vinci’nin Muhteşem Eserleri hakkında bilgi edinmek için tıklayın (her biri ayrı bir sayfada açılmaktadır)
- Gran Cavallo veya At Çizimi
- Leda ve Kuğu Tablosu
- Isabella d’Este’nin Portresi
- Meryem ve Çiçekli Çocuk Tablosu
- La Belle Ferronniere Tablosu
- Bir Müzisyenin Portresi
- Dreyfus Madonna, Narlı Meryem Tablosu
- Karanfilli Meryem Tablosu
- Miğferli Bir Savaşçının Profili
- Rahimdeki Cenin Çizimi
- Vaftizci Yahya Tablosu
- Anghiari Savaşı Tablosu
- Ginevra de’ Benci’nin Portresi
- Madonna Litta Tablosu
- La Scapigliata veya Dağınık Saçlı Kadın
- Bacchus Tablosu
- Sansarlı Hanım
- Meryem’e Müjde Tablosu
- İsa’nın Vaftizi
- İplik Eğiren Meryem Tablosu
- Akil Adamların Hayranlığı
- Meryem ve Çocuk İsa
- Leonardo da Vinci’nin Kırmızı Tebeşirle Yaptığı Kendi Portresi
- Vitruvius Adamı
- Kayaların Bakiresi Tablosu
- Salvator Mundi Tablosu
- Son Akşam Yemeği
- Mona Lisa Tablosu
- Mona Lisa, Nasıl Dünyanın En Ünlü Resmi oldu?
- Leonardo da Vinci’nin hayatı